
Modul 8: Den danske bistand
​DAGSORDEN:
​
-
Besvar opvarmningsspørgsmålene med primær afsæt i artiklen af Claus Kjersgaard Nielsen (danmarkshistorien.dk).
-
Arbejd herefter med problemformuleringen. Brug evt. følgende kilder til hjælp, og find gerne selv andre:
​
Refleksionsspørgsmål:
-
Hvilke samfundsøkonomiske styringsmekanismer kan en stat anvende i kampen mod korruption, hhv. internt i forhold udadtil?
-
Hvilken betydning spiller globaliseringen for udviklingen af korruption i Danmark? Bring her både din historiske og samfundsfaglige viden i spil.
​OPVARMNINGSSPØRGSMÅL:
​
-
Hvad er ”god regeringsførelse”?
​
-
Hvad er Danida?
​
-
Hvornår gav Danmark for første gang udviklingsbistand? Og i hvilken sammenhæng?
​
-
Hvad baserede ideen om ”god udvikling” sig på i hhv. 1960’erne, 70’erne, 80’erne og 90’erne?
​
-
Hvad er temaartiklens om den danske bistands pointe omkring den danske stats filosofi om ”god udvikling” efter 11. september 2001?
​
-
Gennemfør eventuel danmarkshistorien.dk's quiz om den danske udviklingsbistand.
​
​
PROBLEMFORMULERING
​
Hvilken udvikling er der sket i den danske tilgang og accept af korruption, når det gælder udviklingsbistand?
1. Redegør for udviklingen i den danske udviklingsbistand efter 1949.
2. Undersøg baggrunden for fokusskiftet i bistandskriterierne efter Den Kolde Krig samt Danidas håndtering/stillingtagen til korruption.
3. Vurdér og diskutér den historiske udvikling indenfor dansk udviklingsbistand – og inddrag herefter jeres samfundsfaglige viden om korruption som fænomen og diskuter/vurder, hvorvidt det er muligt at have en gennemført nul-tolerance overfor korruption, når det gælder udviklingsmidler.